torsdag 31. mars 2011

"Narredagen"


I dag er det 1 april, den store narredagen. Lurte litt på hvor det kom fra så måtte inn på wikipedia å finne det ut. Her er et lite utdrag derfra:

Aprilsnarr er en gammel skikk som går ut på å lure noen den 1 april. Den nordiske formen for aprilsnarr stammer fra Frankrike, hvor de «ga noen aprilfisken».  Det gjorde de ved å feste en papirfisk i all hemmelighet på ryggen til den som ble narret, og denne skikken skriver seg tilbake til sent på 1500 tallet. Frankrike gikk da som en av de første europeiske landene over til den gregorianske kalenderen som innebar at det nye årets start ble flyttet fra vårjevndøgn til 1. Januar. De som fortsatt brukte den gamle kalenderen ble offer for lureri fra resten av befolkningen, og de lurte fikk kallenavnet Poisson d’Avril, det vil «aprilsfisk».
Aprilsnarr er idag en kjent og praktiserbar tradisjon over hele Europa.



Ja ja, en får holde seg klar i toppen i dag så en ikke blir lurt. Å jeg som er så lett lurt, hihi:-) men ikke flink til å lure andre...

Ha en flott dag!!



Klem Gry

5 kommentarer:

  1. God morgen :-)
    Det er noen år siden jeg ble lurt nå, men tør ikke si det høyt...For da blir jeg sikkert lurt idag, hehe..
    Synd avisene avslører alt lenge før folk har stått opp, det er jo moro da, hehe

    Ha en flott dag og klem fra meg

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke lest avisene ennå , men så en overskrift på Stavanger Aftenblad som må være deres apilspøk i år :-)
    Synes det er gøy å prøve å avsløre.........litt barnslig , eller bare gøy !
    Ha en fin helg , Gry :)
    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke blitt narret enda i dag, glemmer nå helst av at det er 1. april :)

    SvarSlett
  4. Det gikk heldigvis veldig glatt for meg denne dagen. De hadde visst hatt det morro på skolen med forskjellige narrestreker. Og bortsett fra sønnen som kom hjem fra skolen og fortalte at en gutt var blitt påkjørt på vei hjem, klarte ingen andre lure meg hi hi. Er visst ikke så naiv lenger..;)
    Ser du har vunnet en kjempe fin give away hos Fru.R, grattis heldige deg!!
    Kos dere med helgen Gry, vi snakkes:))
    Klem

    SvarSlett
  5. Gratulerer, du har vunnet 1 premien hos meg :)

    SvarSlett

Tusen takk for du legger igjen en liten hilsen...